دلار رکورد شکنی کرد/ سفته‌بازان بازار ارز پاتک خوردند

نوشته شده توسط: fidar_admin
5 سال قبل
2120 بازدید

برخی فعالان باور داشتند، این افزایش عرضه ارز ناشی از افزایش شدید روزهای اخیر بود؛ در واقع از نظر آنها بازار پس از این افزایش‌ها که چندان نیز از سوی عوامل بنیادی حمایت نمی‌شد، نیاز به یک اصلاح قیمت داشت و نقطه مقاومتی ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان، به‌عنوان مکانی برای تخلیه بار ارزی سفته‌بازان در نظر گرفته شد.

آفتاب‌‌نیوز :
در چهارمین روز هفته، اولین کاهش قیمت دلار پس از ۵ افزایش متوالی اتفاق افتاد. این در حالی بود که بازار ارز از همان ابتدای روز با قدرت در مسیر افزایشی قرار گرفته بود و حتی کانال ۱۴ هزار تومانی را نیز به راحتی شکست و به سمت نقطه ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومانی جهش کرد. به گفته فعالان، زمانی که قیمت دلار به این نقطه نزدیک شد، به یکباره فروش‌ها به سرعت افزایش پیدا کرد و قیمت با شدت زیادی کاهشی شد. در واقع در حالی که تا نزدیکی ساعت ۳ بعدازظهر قیمت دلار در کانال ۱۴ هزار تومانی حضور داشت، فشار یک ساعته فروش‌ها، قیمت را نه‌تنها از این کانال پایین‌تر برد، بلکه حدود ساعت ۴ بعدازظهر، این ارز در بازار آزاد با قیمت ۱۳ هزار و ۶۸۰ تومان معامله می‌شد که ۲۰ تومان کمتر از قیمت بسته شده روز دوشنبه بود. برخی فعالان عنوان کردند که حتی افت قیمت پس از این ساعت نیز ادامه پیدا کرده است. آنچه مسلم است دیروز یکی از شدیدترین روزهای نوسانی در بازار ارز سال ۹۸ بود و باید دید پس از این جا‌به‌جایی‌های سریع، آرامشی به بازار ارز بازخواهد گشت یا این روند در روزهای آتی نیز ادامه پیدا خواهد کرد. روندی که چه کاهشی و چه افزایشی شود، تصمیم‌گیری برای فعالان اقتصادی را دشوارتر خواهد کرد.

به گفته فعالان، اولین عاملی که در ابتدای روز سه‌شنبه، قیمت دلار را تحت تاثیر قرار داد، افزایش یکباره نرخ حواله درهم بود که در مقطعی حتی به سوی مرز ۳ هزار و ۹۰۰ تومانی نیز صعود کرد. با این قیمت حواله درهم، ارزش دلار در بازار داخلی می‌توانست حتی به بالای محدوده ۱۴ هزار و ۳۰۰ تومان برسد. با این حال، افزایشی‌ها با یک مساله مهم برای رشد بیشتر مواجه بودند و آن افزایش حجم اسکناس نقدی در بازار بود که تا حدی اجازه نمی‌داد دلار خود را با قیمت درهم هماهنگ کند…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *